آژانس دیجیتال مارکتینگ سایبریشو
آژانس دیجیتال مارکتینگ سایبریشو

سئو چیست؟

آشنایی با SEO
دسته بندی: مقالات سئو
تاریخ نوشته: ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
نویسنده: مدیر سایت
مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه
بازدید : 685
دیدگاه: 0

سئو به اقدامات ای گفته میشود که در راستای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو انجام میشود گفته میشود؛ به زبان ساده تر، SEO روند بهبود سایت به منظور افزایش بازدید مردم در زمانی که اسم محصول و یا خدمات مرتبط با کسب و کار ما را در موتور های جست و جو، مانند گوگل است. و هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جذب مشتریان بالقوه به کسب و کار خود خواهید داشت.

تعریف سئو چیست؟

کلمه سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به‌معنای بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر به‌منظور جذب بازدیدکنندگان بیشتر است. مهم‌ترین هدف موتور‌های جستجوگر، یافتن بهترین و کامل‌ترین مطلب برای ارائه به کاربران است.

 زمانی که افراد برای یافتن اطلاعات درباره موضوعی در موتور‌های جستجوگر سرچ می‌کنند، معمولا فقط بر ۴ نتیجه اول کلیک میکنند. این آمار، نشان دهنده اهمیت بازاریابی سئو برای هر کسب و کاری است. هیچکس دوست ندارد وب سایت خود را در صفحات دو یا بالاتر گوگل ببیند.

در واقع سئو (SEO) مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای بهینه‌سازی رابطه عوامل مربوط به صفحه شما و موتور‌های جستجوگر است. طبق آمار، حدود 53 درصد از ترافیک ورودی به سایت‌ها از طریق موتور‌های جستجوگر است. 

آیا شما هم فکر می‌کنید منظورمان از موتور‌های جستجوگر همان گوگل است؟ طبق گزارشات منتشر شده از سایت Search Engine Land سه موتور جستجوگر گوگل با 96 درصد، یاهو با 83 درصد و بینگ با 75 درصد استفاده مردم، به ترتیب از پرطرفدارترین‌ها هستند. 

تاریخچه SEO

تاریخچه SEO

اولین موتورهای جستجو (Infoseek ,Alta Vista و Yahoo) در سال 1990 ایجاد شدند. در آن زمان مطالب این موتورهای جستجو براساس تربیت حروف الفبا ارائه می‌شدند. پس از گذشت مدتی موتور‌هایی جدیدتر با الگوریتم‌های بهتری به بازار عرضه شدند.

 اساس کار این موتورها تراکم کلمات کلیدی بود. در این زمان افراد دانستند سئو چیست و به‌دنبال یافتن راهی (قانونی یا غیرقانونی) برای ارتقا سایت‌شان افتادند.

مقاله‌ای که در سال ۱۹۹۶ در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد نشان می‌داد که چگونه افراد بدون دیدن دانش بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو به صورت اصولی، صرفا با اسپم کلمات کلیدی به رتبه‌های بالای گوگل می‌رسند؛ خوشبختانه امروزه با پیشرفت الگوریتم‌ها موتور جست و جو گوگل، از این تخلفات جلوگیری می‌کند.

اهداف سئو چیست؟

هدف اصلی سئو، افزایش حضور شما در نتایج جستجوی مرتبط است، تا سایت شما بتواند ورودی بیشتری کسب کند؛ به عبارت دیگر، هدف نهایی SEO رشد کسب و کار آنلاین شماست. در ادامه به توضیح بیشتر هر یک اهداف این سبک از بازاریابی می پردازیم:

1. یافتن آسان وب‌سایت‌تان توسط مخاطبان

یافتن آسان وب‌سایت‌تان توسط مخاطبان، از اهداف سئو است

براساس تحقیقات انجام شده، مردم جهان روزانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتور‌های جستجوگر استفاده می‌کنند!!! با استفاده از اصول سئو، سایت شما در بالاترین رتبه‌های گوگل قرار می‌گیرد بنابراین دسترسی کاربران به آن‌ راحت‌تر می‌شود.

آمارها نشان ‌می‌دهند ۶۲ درصد از مشتریان از گوگل برای تحقیق درباره محصولات مورد‌نظرشان استفاده و از این مقدار ۴۱ درصد حتما فرآیند خریدشان را کامل می‌کنند! یافتن آسان وب‌سایت شما توسط کاربران از مزایای آموزش سئو اصولی است.

2. افزایش ترافیک سایت

از اهداف مهم سئو سایت افزایش ترافیک ورودی به وب سایت شما است. زمانی که کاربران از راه موتور‌های جستجوگر به سایت شما می‌آیند ترافیک ورودی آن افزایش می‌یابد. 

کسب‌وکارهایی که به اصل سئو و بهینه سازی سایت شان اهمیت نمی‌دهند؛ برای جذب مشتریان هدف، مجبور به شرکت در سمینارها و نمایشگاه‌های مرتبط با برندشان هستند. که تنها راه بازدهی بیشتر این و

در گذشته (زمانی که کسی نمی‌دانست SEO چیست) افراد برای جذب مشتری باید هزینه زیادی برای تبلیغات در رسانه‌هایی مثل رادیو و تلویزیون صرف می‌کردند. موفقیت آن‌ها از راه تبلیغات در این رسانه‌ها پایدار نبود. مشتریان یک ماه بعد از قطع پخش تبلیغات دیگر نام آن برند را به‌خاطر نمی‌آوردند.

امروزه دسترسی آسان به فایل‌ها و ویدیو‌های رایگان آموزش سئو سایت، تمام آن هزینه‌های اضافی را حذف و کمک زیادی به افزایش ترافیک هدفمند برای وب‌سایت‌تان کرده است. جذب مشتریان هدف و افزایش ترافیک وب‌سایت از روش‌های سنتی، امری تقریبا غیرممکن است. 

آشنایی با انواع روش های سئو

روش های سئو

SEO تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی دارد، برخی از این روش‌ها از نظر موتورهای جستجوگر گوگل قانونی هستند، اما خلاف قوانین گوگل است و قابل اعتماد نیستند. دسته‌بندی انواع سئو سایت با توجه به شرایط این تکنیک‌ های مورد استفاده به سه نوع زیر تقسیم می شود:

  • سئو کلاه‌ سفید
  • سئو کلاه خاکستری
  • سئو کلاه‌ سیاه

که در ادامه بیشتر با این روش ها آشنا می شویم

۱. سئو کلاه‌سفید؛ کاملا بر اساس قوانین گوگل

هدف گوگل، رضایت کاربران و ارائه پاسخی کامل به آن‌هاست. اگر سئو سایت شما،  اهداف گوگل را برآورده کند، به آن SEO کلاه‌سفید (White-Hat Seo) می‌گویند. در این روش شما همزمان (بدون هیچ‌گونه تقلبی) رضایت مشتری و موتور‌های جستجوگر گوگل را جلب می‌کنید؛ بنابراین این روش از سئو سایت، اصولی‌ترین و کم‌خطرترین راه است.

شما در SEO کلاه‌سفید با استفاده قانونی از کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها و تولید محتوا و … رتبه سایت‌تان را افزایش می‌دهید و از هرگونه جریمه شدن توسط گوگل در امان می‌مانید. روند بهینه سازی سایت در SEO کلاه‌سفید طولانی اما کم‌خطر و پربازده است.

۲. سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های پنهان گوگل

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)، ترکیبی از روش های سئو است که با دستورالعمل های گوگل وبمستر (سئو کلاه سفید) و مواردی که آنها را نقض می کنند (روش های کلاه سیاه) است. 

از جمله تکنیک های کلاه خاکستری سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید بک لینک
  • سئو منفی (Negative SEO)
  • استفاده از کلمه کلیدی در نام برند

توجه داشته باشید روش های خاکستری سئو، روش هایی کارآمد هستند، در صورتی که شما به اندازه کافی به سئو مسلط باشید.

۳. سئو کلاه‌سیاه؛ رد شدن از چراغ قرمز گوگل!

به روش‌ها و تکنیک‌های غیر قانونی SEO، برای فریب موتور‌های جستجوگر و دستیابی سریع‌تر به رتبه‌های بالای گوگل بدون جلب رضایت مشتریان، سئو کلاه‌سیاه گفته می‌شود. روش‌های SEO کلاه‌سیاه با قوانین گوگل مغایرت دارد.

در گذشته گوگل قادر به تشخیص سایت‌های متخلف نبود، اما امروزه شناسایی این سایت‌ها برای گوگل مثل آب خوردن است، پس گول تبلیغات این روش‌های غیر قانونی را نخورید.

گوگل در صفحه Webmaster Guidelines تمام قوانین و دستورالعمل‌های SEO استاندار از نظر موتور‌های جستجوگر را قرار داده است. تمام صاحبان وب‌سایت‌ها باید این قوانین را مطالعه کنند تا در دام سئو کلاه‌سیاه نیفتند. در ادامه با چهار تا از مهم‌ترین ابزارهای SEO کلاه‌سیاه که باعث جریمه سایت‌تان می‌شوند آشنا می‌شوید:

ساخت لینک‌های غیر طبیعی (Link schemes)

ساخت لینک‌های غیر طبیعی؛ از اقدامات سئو کلاه سیاه است

لینک سازی غیر طبیعی و غیر اصولی، قاتل سئو وب سایت شما است؛ و حتی میتواند باعث جریمه وب سایت شما از سوی گوگل شود. 

از جمله نوع لینک های غیر اصولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک‌های خریداری شده (یعنی شما در ازای قرار دادن لینک‌تان در وب‌سایت‌های دیگر پول پرداخت کنید.)
  • تبادل لینک با سایت‌های دیگر (یعنی دو سایت همزمان به یک‌دیگر لینک بدهند)
  • استفاده از برنامه‌های لینک‌سازی خودکار در سایر سایت‌ها

و لینک‌سازی در سایت‌های آگهی رایگان

ریدایرکت پنهانی (Sneaky redirect)

ریدایرکت یک صفحه، در واقع زمانی است که شما با وارد شده به یک url به صورت اتوماتیک به یک url دیگر منتقل می شوید.

اما اگر ریدایرکت صفحه، باعث نمایش محتوای‌هایی متفاوت به گوگل و کاربران شود، غیرقانونی است. یعنی زمانی که ربات‌های جستجوگر گوگل وارد سایتی ‌شوند، و یک صفحه بهینه حاوی مطالب مفید می‌بینند، ولی زمانی که کاربران وارد همان سایت شوند به یک صفحه تقلبی منتقل می‌شوند. این روش کاملا برای گوگل قابل شناسایی و برای سئو سایت‌ تان نیز بسیار مخرب است.

روش کلاکینگ (Cloaking)

در این روش بدون ریدایرکت وب‌سایت، قسمتی از مطالب به موتور جستجوگر گوگل نشان داده نمی‌شود. در واقع به مخفی‌سازی قسمتی از مطالب سایت، کلاکینگ می‌گویند. این‌ روش سرپیچی، باعث جریمه سایت شما می‌شود.

مخفی‌سازی قسمتی از متن

گاهی مدیران سایت‌ها با استفاده از نمونه روش‌های زیر، سعی در پنهان کردن قسمتی از متن از جمله کلمات کلیدی می‌کنند:

  • نوشتن با متن سفید روی صفحه سفید
  • پنهان‌سازی قسمتی از متن زیر تصاویر
  • استفاده از سایز صفر برای نوشتن مقالات

 و حتی پنهان‌سازی لینک‌های غیر طبیعی در یک کاراکتر کوچک مثل نقطه

ساخت صفحات مشابه (Doorway Pages)

گاهی صاحبان سایت‌ها با ساخت چندین سایت متفاوت برای کلمات کلیدی خاص، همه آن‌ صفحات را به سایت اصلی خودشان ارجاع می‌دهند. گاهی نیز افراد در یک سایت با نوشتن چندین مطلب با کلمات کلیدی مشابه و برچسب‌گذاری همه آن‌ها به یک مقاله غالب ارجاع می‌دهید.

ساخت صفحات مشابه آخرین ابزار SEO کلاه‌سیاه است، که به‌سرعت توسط هوش مصنوعی گوگل شناسایی می‌شود.

آشنایی با مراحل سئو سایت 

مراحل سئو سایت 

 

بهینه سازی سایت از راه سئو، کاری زمان‌بر و چالش‌برانگیز است. به طور کلی مراحل بهینه سازی یک سایت به سه بخش مهم تقسیم می شوند:

  • سئو داخلی (On-Page SEO)
  • سئو خارجی (Off-Page SEO) 
  • سئو تکنیکال (Technical SEO)

که در ادامه به بررسی هر یک از مراحل خواهیم پرداخت.

۱. سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی (on-site SEO)، به بهینه سازی هایی که داخل وب سایت گفته میشود؛ تا درک تجربه کاربر و موتور های جست و جو از وب سایت افزایش پیدا کند. از متداول ترین اقدامات سئو آن پیج می توان به بهینه سازی تایتل ها، محتوا و لینک های داخلی اشاره کرد. 

در ادامه سعی میکنیم شما را بیشتر با روش های بهینه سازی داخلی سایت آشنا کنیم.

بهینه سازی محتوا سایت (Content Optimization)

داشتن محتوا باکیفیت از ملزومات هر سایتی است. وب‌سایتی که محتوایی بی‌کیفیت منتشر کند، حتی با رعایت انواع تکنیک های سئو، باز هم به رتبه‌های خوب گوگل دست پیدا نمی‌کند. توضیه می شود قبل از انتشار هر مطلبی باید به نکات زیر توجه کنید:

  • میزان پاسخ‌گویی مطلب به نیاز کاربران
  • میزان ایجاد نرخ تبدیل مطلب
  • جامع بودن محتوا نسبت به سایر مقالات موجود
  • داشتن منابع معتبر و قابل قبول برای مطالب

 طبق مطالعات انجام شده مقالات طولانی رتبه بهتری در گوگل نسبت به مطالب کوتاه‌تر دریافت می‌کنند. البته اگر مقاله‌ای کوتاه پاسخ‌گوی موضوع آن است، نیازی به زیاده‌گویی برای افزایش تعداد کلمات مطلب نیست.

بهینه سازی تایتل و متا دیسکریپشن

عنوان صفحه شما، یکی از مهم‌ترین نکات مدنظر گوگل است. اولین چیزی که موتورهای جستجوگر گوگل در صفحه شما بررسی می‌کنند، عنوان و توضیحات متا آن است. این دو فاکتور، موضوع سایت‌تان را برای گوگل مشخص می‌کنند. نکات زیر در بهینه‌سازی عنوان صفحه به شما کمک می‌کند:

  • برای عنوان‌تان از کلمات قدرت جذاب (مثل بهترین، قوی‎ترین، عجیب‎ترین، کامل‌ترین و … ) استفاده کنید تا نرخ کلیک یا  CTR سایت‌تان را افزایش بدهید.
  • استفاده از عنوان‌های کوتاه توصیفی، به‌جای عناوین تک‌کلمه‌ای تاثیر زیادی در جلب رضایت گوگل دارد؛ میانگین کاراکتر مدنظر گوگل برای عنوان سایت ۶۰ کاراکتر است.

توضیحات متا (Meta description) توضیحات توصیفی سایت‌تان در صفحه نتایج گوگل است و میزان کارکتر استاندارد آن ۲۰۰ عدد است. شما باید با نوشتن متا مناسب، کاربران را به انتخاب سایت‌ خود به‌جای سایر صفحه‌ها ترغیب کنید. در واقع این بخش بنر تبلیغاتی سایت شماست.

بهینه سازی تصاویر سایت (Image SEO)

استفاده از تصویر مرتبط و دارای حجم و فرمت مناسب، از ضروری ترین اقدامات سئو است. اگر تصاویری با حجم زیاد و سایز بزرگ در صفحه سایت قرار دهید، سرعت باز شدن صفحه کاهش می‌یابد، و باعث افت رتبه شما خواهد شد.

توصیه می شود نکات زیر را در مورد تصاویر سایت، حتما در نظر بگیرید:

  • تگ ALT تصاویر: این تگ برای نشان‌دادن موضوع عکس به موتور‌های جستجوگر است. استفاده از این تگ را هرگز فراموش نکنید.
  • اسم تصویر: باید اسمی مرتبط با موضوع عکس برایش انتخاب کنید.
  • انتخاب فرمت صحیح: بهترین فرمت‌های برای عکس SVG ,Webp وAVIF هستند.

بهینه سازی تگ های هدینگ

وظیفه جداسازی و تقسیم‌بندی قسمت‌های مختلف یک متن بر عهده تگ‌های هدینگ است. این تگ‌ها ساختار مقاله را به‌درستی به موتور‌های جستجوگر گوگل می‌فهمانند. تگ های هدینگ در واقع تگ های HTML هستند، که از شماره یک تا ۶ تقسیم بندی می شوند.

تگ H1: موضوع اصلی مقاله را هدینگ 1 می‌گویند و با تگ H1 نشان می‌دهند. از این تگ فقط یک بار در هر مطلب استفاده می‌شود.

تگ H2: این قسمت مربوط به زیر مجموعه‌های موضوع اصلی (تگ H1) است. شما محدودیتی برای استفاده از این تگ ندارید.

تگ H3 تا H6: این تگ‌ها عنوان‌های فرعی زیر هدینگ 2 هستند.

 برای نوشتن هدینگ‌هایی خوب به نکات زیر توجه کنید:

  • در ابتدای هدینگ‌هایتان از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید.
  • سلسله مراتب بین هدینگ‌ها را رعایت کنید، یعنی از هدینگ ۱ (بدون نوشتن هدینگ ۲) وارد هدینگ ۳ نشوید.

 و همچنین همیشه بعد از نوشتن هدینگ‌ها توضیحاتی مفید و خوانا (نه صرفا اسپم کلمات کلیدی) بنویسید.

بهینه سازی ساختار URL

بهینه سازی ساختار URL، در سئو دارای اهمیت است

یکی از مهم‎ترین نکات در بهینه سازی سایت انتخاب URL مناسب است. ساخت URL بهینه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سئو داخلی است. هنگام ساخت URL خوب، سعی کنید کمتر از 255 کاراکتر استفاده و برای جداسازی قسمت‌های مختلف آن از خط تیره استفاده کنید؛ URL مناسب باید کوتاه، توصیفی و دارای کلمات اصلی سایت‌تان باشد.

در این قسمت نمونه‌هایی از Url مناسب سایت را می‌بینیم:

  • https://cyberisho.com/internet/

نمونه‌ای از URL اشتباه:

  • https://www.site.com/D5425

لینک سازی داخلی (Internal link building)

لینک‌سازی داخلی با ایجاد شبکه‌ای از مطالب بهم پیوسته، ایندکس سایت شما را توسط ربات‌های جستجوگر گوگل آسان‌تر می‌کند. با این کار انسجام و ارتباط معنایی بین صفحات داخلی سایت شما افزایش می یابد و هیچ صفحه یتیمی (Orphan page) وجود نخواهد داشت. در لینک‌سازی داخلی به نکات زیر توجه کنید:

  • برای لینک دادن به صفحات داخلی، از انکر های مناسب و متنوع استفاده کنید.
  • از قرار دادن لینک‌های بی‌فایده در مقاله جلوگیری کنی. برای مثال اگر موضوع مقاله‌تان آشپزی است، به یک مطلب ماشین‌سازی لینک ندهید!
  • لینک‌ها را زیادتر از حد نرمال استفاده نکنید. این کار باعث اسپم لینک و نارضایتی کاربران می‌شود.

۲. سئو تکنیکال (Technical SEO)

به اقداماتی که در جهت بهبود جنبه فنی وبسایت، به منظور افزایش رتبه سایت در موتور جست و جو صورت می گیرد، سئو تکنیکال می گویند . 

افزایش سرعت سایت، آسان کردن کرال کردن سایت و بهبود سایت به منظور درک بهتر موتور های جست و جو، اقدامات اصلی تکنیکال سئو است. سئو فنی سایت در واقع بخش ای از سئو داخلی (on-page SEO) است، که تمرکز آن بر روی بهبود بخش های سایت شما است.

در ادامه به بررسی چند نمونه از اقدامات سئو تکنیکال میپردازیم:

صفحات ۴۰۴ را بهینه‌سازی کنید

بهینه‌سازی صفحات 404 در سئو اهمیت زیادی دارد

خطای ۴۰۴ زمانی رخ می‌دهد که کاربران به صفحه‌ای ناموجود در سایتی وارد شوند. این صفحات احتمالا قبلا حذف یا به آدرسی دیگر منتقل شده‌اند.

اگر هنگام کدنویسی سایت‌تان، صفحه‌ای خاص برای این قسمت طراحی و کاربر را به سایر قسمت‌های مفید سایت منتقل کنید، موتورهای جستجوگر گوگل رتبه بالاتری به شما اختصاص می‌دهند. طراحی این صفحه نرخ خروج کاربران را کاهش و رتبه سایت را افزایش می‌دهد.

داشتن سایت ریسپانسیو

این روز‌ها همه موبایل به دست‌ هستند. قابلیت واکنش‌گرا بودن، باعث باز شدن کامل و صحیح تمام صفحات سایت شما در همه وسیله‌ها ( از جمله موبایل و تبلت) می‌شود. از آن‌جایی که گوگل رتبه پایینی به سایت‌های فاقد این قابلیت می‌دهد، باید حین کدنویسی سایت‌تان به موضوع ریسپانسیو بودن توجه کنید.

اگر نمی‌دانید سایت‌تان واکنش‌گرا هست یا نه، ابزار Mobile friendly test گوگل به شما کمک می‌کند.

نقش متا تگ‌ها در سئو 

متا تگ‌ها، کدهای یک خطی بین تگ head هستند که با عبارت meta شروع می‌شوند. کاربران قادر به دیدن اطلاعات این تگ‌ها نیستند. تگ متا دو وظیفه کلی دارد:

  • برقراری ارتباط با موتورهای جستجوگر گوگل
  • نمایش ریز اطلاعات سایت در شبکه‌های اجتماعی

اگر از متا تگ‌ها به‌درستی استفاده کنید، به بهینه سازی سایت ‌تان کمک زیادی می‌کنید. متا تگ‌هایی انواع مختلفی دارند:

  • متا تگ‌های صفحه: Meta Content Type ،Meta Description ،Viewport و متا تگ‌های شبکه‌های اجتماعی
  • متا تگ‌های وابسته به شرایط: Robots و Language

افزایش سرعت صفحه‌ها

گوگل به صفحه‌هایی که با سرعت بیشتری بارگذاری می‌شوند، علاقه دارد. عوامل زیر در سرعت بارگذاری صفحات سایت موثراند:

  • از تصاویر با حجم بالا استفاده نکنید؛ همان‌طور که گفتیم تصاویری با حجم بیشتر از ۱۲۰ کیلوبایت سرعت بارگذاری سایت را کاهش می‌دهند!
  • پیشنهاد ما برای عملکرد بهتر سایت استفاده از سیستمی ۶۴ بیتی است.
  • نسخه‌های زبان‌نویسی‌تان را ارتقا دهید.
  • هنگام استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از افزونه‌های زیاد باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شوند.
  • فایل‌های CSS و JS سایت‌تان را بهینه کنید.
  • استفاده از افزونه‌های کش تاثیر زیادی در افزایش سرعت بارگذاری سایت شما دارد.
  • از پلاگین wp-rocket برای افزایش سرعت سایت در وردپرس استفاده کنید.

ابزارهای زیادی برای سنجش سرعت سایت وجود دارد. سایت Gtmetrix و ابزار تست سرعت گوگل (Page Speed Insights) دو ابزار کاربردی برای اندازه‌گیری سرعت سایت و رفع اشکالات احتمالی آن هستند.

استفاده از نقشه‌‌ سایت (sitemap)

استفاده از سایت مپ در سئو بسیار مهم است

سایت مپ ، فایلی است که شامل صفحات مهم سایت است، که قصد داریم در موتور های جست و جو ثبت شوند. همچنین نقشه سایت به گوگل کمک می میکند تا ساختار سایت شما را به راحتی درک کند.

با استفاده از HTTPS  کانال ارتباطی امنی ایجاد کنید

برای ایجاد کانالی امن بین کاربران و سایت‌تان استفاده از روش‌های رمزنگاری SSL ضروری است. از طریق این کانال امن، اطلاعات شخصی کاربران مثل کلمه عبور و نام کاربری‌شان محفوظ می‌ماند.

استفاده از HTTPS یکی از نکات مهم در آموزش سئو تکنیکال است. اگر سایتی از این کانال استفاده نکرده باشد، مرورگر کروم یا فایرفاکس، از عبارت not secure کنار آدرس‌اش استفاده می‌کنند.

۳. سئو خارجی (Off-Page SEO) 

تمرکز سئو خارجی (Off-page SEO) افزایش ترافیک ورودی به سایت از پلتفرم‌های مختلف است. بهینه سازی سایت از سئو خارجی به‌ معنای استفاده از فاکتورهایی مثل قدرت دامنه، شهرت سایت و ارتباط صفحات برای جذب مشتریان و افزایش رتبه سئو سایت است.

 تلاش شما در سئو آف پیج، روی بهبود دیدگاه دیگران نسبت به سایت‌تان است. برای مثال با نظر گذاشتن در وبلاگ سایر افراد و لینک‌ دادن به مطالب خودتان نوعی SEO خارجی را پیاده کرده‌اید. از مهم ترین 

لینک سازی خارجی (External link building)

شریان اصلی برای تپیدن قلب SEO خارجی، بک‌لینک است. دریافت لینک از سایت‌های معتبر یکی از مهم‌ترین عوامل بهینه سازی سایت است.  

معیار سنجش کیفیت سایت از نظر گوگل بک‌لینک‌های باارزش دریافتی است. اگر می‌خواهید رتبه بالاتری نسبت به سایر سایت‌های هم‌محتوا‌یتان بگیرید باید تمام سعی‌تان را روی دریافت لینک از سایت‌های معتبر بگذارید؛ البته ارزش تمام لینک‌ها از نظر گوگل یکسان نیست. عوامل زیر کیفیت لینک‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • میزان توجه سایر افراد به لینک شما
  • مطابقت موضوعی سایت لینک‌دهنده با مطالب سایت شما
  • متن لینک یا انکر تکست
  • قدرت دامنه سایت لینک‌دهنده
  • تعداد لینک‌های سایت لینک‌دهنده در کل سایت
  • قانونی بودن سایت لینک‌دهنده

سه نوع لینک متفاوت در مبحث سئو خارجی وجود دارد:

لینک‌های طبیعی (Natural link)

اگر شما هیچ اقدام خاصی برای دریافت لینک از سایر سایت‌ها نکرده باشید ولی آن‌ها به شما لینک دهند و شما را معرفی کنند، به اصطلاح به آن لینک‌های طبیعی می‌گویند. برای مثال یک تیستر غذا در وبلاگ‌اش به رستورانی خوب لینک داده و وب‌سایت آن‌ها را معرفی می‌کند.

لینک‌های دستی (Manual link)

در این شرایط مشاوره سئو سایت، از افراد یا سایت‌های معروف با استراتژی‌های خاصی درخواست لینک می‌کند.

انتشار رپورتاژ

انتشار رپرتاژ می‌توان به بهبود سئو خارجی شما کمک کند

به گزارشات و مقالات معرفی برندها یا محصولات که در سایت‌های خبری منتشر می‌شوند را رپورتاژ گویند. خرید رپورتاژ یکی از راه‌های دریافت بک‌لینک است. شما می‌توانید در هر رپورتاژ به‌طور میانگین سه بک‌لینک به سایت خودتان منتشر کنید.

رپورتاژها در بین نوشته‌هایشان به‌طور غیرمستقیم به سایت شما اشاره می‌کنند. به همین علت تاثیر زیادی روی اعتماد مخاطبان به شما دارند.

لینک‌های غیرطبیعی

لازم است در ابتدا بگویم لینک‌های ایجاد شده از این روش معمولا از نظر گوگل غیرقانونی تلقی می‌شوند. لینک‌هایی که شما در جاهایی مثل امضای پست وبلاگ، دایرکتوری آنلاین و انجمن‌ها منتشر می‌کنید جزو این دسته هستند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو خارجی

فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از روش های بهبود SEO است

اگر بتوانید با استفاده از استراتژی‌های خاص، کاربران را ترغیب به اشتراک‌گذاری مطالب وب‌سایت‌تان در شبکه‌های اجتماعی کنید به بهبود سئو سایت کمک کرده‌اید. آموزش سئو اصولی برای لینک‌سازی بین سایت و شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش ترافیک ورودی وب‎سایت‌تان می‌شود.

استفاده از پست مهمان (Guest Post)

مشاوران سئو، به استفاده از روش پست مهمان (Guest Post) تاکید زیادی دارد. در این روش شما بعد از نوشتن مقاله‌ای مفید، به جای قرار دادن آن در وب‌سایت خودتان، از بخش مقالات یا اخبار سایر سایت‌ها (در ازای گرفتن بک‌لینک از آن‌ها) برای انتشار مطلب‌تان استفاده می‌کنید. 

شناخت الگوریتم های گوگل

هنگامی که در گوگل به‌دنبال موضوعی خاص هستید، هدف گوگل ارائه بهترین پاسخ به شماست.از این رو گوگل هر سال الگوریتم‌های جدیدی عرضه می‌کند. که در ادامه به مهم ترین این الگوریتم ها آشنا خواهیم شد.

۱. الگوریتم پنگوئن (Penguin) 

شرکت گوگل الگوریتم پنگوئن را در ماه آوریل 2012 عرضه کرد. تمرکز این الگوریتم روی لینک‌ها و بک‌لینک‌های سایت‌تان است. اگر در قسمت SEO داخلی و خارجی لینک‌های خوبی دریافت کنید طبق الگوریتم پنگوئن به رتبه‌های بالای گوگل می‌روید.

۲. الگوریتم پاندا (Panda)

گوگل الگوریتم پاندا را در سال ۲۰۱۱ به‌منظور مبارزه با کپی‌کنندگان ایجاد کرد. اگر عکس، متن یا ویدیوهای سایت‌تان از سایر سایت‌ها کپی شده باشد، پاندا اطلاعات لازم را به گوگل می‌دهد و رتبه سایت شما به شدت افت می‌کند!

۳. الگوریتم برت (Bert)

معمولا بسیاری از شما هنگام سرچ یک موضوع در گوگل از زبان محاوره‌ای استفاده می‌کنید. از این رو گوگل الگوریتم برت را برای برقراری رابطه بهتر با کاربران ایجاد کرد. گوگل به‌وسیله این الگوریتم زبان محاوره‌ای کاربران را بهتر درک می‌کند و در نتیجه پاسخ دقیق‌تری به پرسش آن‌ها می‌دهد.

۴. الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

تا قبل از عرضه الگوریتم مرغ مگس‌خوار، کسب رتبه بالا از گوگل کار آسانی بود. سایت‌ها با اسپم کلمات کلیدی رتبه‌های بالایی در گوگل می‌گرفتند. این موضوع باعث کاهش کیفیت مقالات و دسترسی سخت به مطالب خوب شده بود.

 گوگل با عرضه الگوریتم مرغ‌ مگس‌خوار مشکل اسپم کلمات کلیدی را حل کرد. در حال حاضر سایت‌هایی که این‌کار را انجام می‌دهند جریمه می‌شوند.

۵. الگوریتم کبوتر (Pigeon)

تمرکز الگوریتم کبوتر روی کلمات کلیدی و تولید محتوا براساس اصل سئو است. زمانی که کاربری در سایت‌تان موضوعی را جستجو می‌کند، اگر آن مطلب در سایت‌ شما موجود باشد الگوریتم کبوتر این موضوع را به گوگل اطلاع و رتبه سایت شما را افزایش می‎دهد.

۶. الگوریتم گوره‌خر

هدف این الگوریتم حذف سایت‌های تجاری کلاه‌بردار است. گذراندن دوره‌های آموزش سئو کلاه‌سفید به شما کمک می‌کند تا از گرفتاری در دام الگوریتم گوره‌خر دور بمانید. اگر سایت تجاری دارید باید کلاه‌بردار نبودنتان را به گوگل نشان دهید.

سخن پایانی 

در این مقاله در ابتدا دانستید که سئو چیست و سپس با انواع سئو آشنا شدید. رسیدن به رتبه‌های اول گوگل کار سختی نیست فقط نیاز به دانستن اصول سئو و اجرای دقیق تکنیک‌های SEO دارد. بهتر است اگر با روش های بهینه سازی سایت  آشنایی ندارید، از یک مشاوره سئو مجرب در این زمینه مشورت بگیرید.

کپی لینک
مفید بود؟

مقالات مرتبط

راهنمای جامع سئو خارجی
بیشتر کسب‌وکارها و بازاریابان اینترنتی می‌دانند که بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو از چند بخش تشکیل می‌شود. دراین‌بین، سئو خارجی (Off …
۱۴۰۲/۰۳/۱۳
249 مشاهده
آشنایی با الگوریتم های گوگل
به بیان ساده، الگوریتم های گوگل شامل یک سیستم پیچیده است که به گوگل اجازه می‌دهد صفحات مرتبط با یک جستجوی خاص را پیدا و رتبه‌بندی کند. به‌طو…
۱۴۰۲/۰۳/۱۰
257 مشاهده
راهنمای جامع الگوریتم پنگوئن گوگل
موتور جستجوی گوگل با هدف نمایش بهترین صفحات وب به کاربران، از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند. الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) یکی از این مو…
۱۴۰۲/۰۳/۰۵
252 مشاهده
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو
بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) و بازاریابی دیجیتال دو مفهوم مجزا و درعین‌حال مرتبط هستند که توسط خیلی‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شوند. پس ا…
۱۴۰۲/۰۳/۰۲
255 مشاهده
بررسی جامع سئو تکنیکال سایت
تسلط بر اصول اولیه سئو تنها آغاز راه بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. اگر واقعاً قصد دارید که از رقبای خود سبقت بگیرید، باید پای …
۱۴۰۲/۰۳/۰۱
277 مشاهده
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.
دیدگاه خود را بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.